مانیتورینگ تجهیزات از راه دور

مانیتورینگ تجهیزات از راه دور

مانیتورینگ تجهیزات از راه دور

0

یکی از بزرگترین چالش هایی که صنایع مختلف امروزه با آن مواجه هستند طراحی یک زیر ساخت، مطابق با نیازهای ارتباطی در حال رشد صنعتی است. شبکه های صنعتی، پلتفرم های ناهمگون ارتباطی هستند که در طول زمان برای تأمین نیازهای چند جانبه کاربران آن تکامل یافته اند. علاوه بر ارائه یک زیر ساخت شبکه مرکزی، شبکه صنعتی همچنین باید نیازهای ارتباطی تجهیزات جدیدی را که به شبکه اضافه می شوند را نیز تأمین کند. در این مقاله ما به نگاهی به نقش شبکه موبایل در شبکه های صنعتی انداخته و در مورد راهکارهای انتخاب یک شبکه صنعتی موبایل بحث خواهیم کرد.

شبکه موبایل در IIOT (اینترنت اشیا صنعتی)

شبکه های موبایل به وفور در لبه شبکه صنعتی برای ارتباط WWAN (شبکه بی سیم) با تجهیزات از طریق سریال و اترنت تعبیه می شوند. در موارد بسیاری این تجهیزات در نقاط دور دستی که دسترسی بدان سخت است قرارداده می شوند که می تواند در نقاط مختلف جغرافیایی باشد. اخیراً تقاضا برای شبکه های صنعتی موبایل بدلیل رشد نمایی تجهیزات IIOT چند برابر شده است. بنابراین کلید مدیریت مؤثر یک شبکه صنعتی موبایل چه می تواند باشد؟ جواب یک ابزار مدیریت شبکه صنعتی خوب است که قابلیت های مودم ها و گیت وی های موبایل را در یک شبکه صنعتی گسترش دهد تا از این طریق امکان راه اندازی سریع تجهیزات موبایل، مونیتورینگ کارآمد و امنیت کامل برای اطمینان از مدیریت از راه دور تجهیزات صنعتی را بدون مشکل فراهم آورد.


راهکارهای مدیریت شبکه صنعتی – ملاحظات کلیدی

راهکار مدیریت شبکه ای که برای شبکه موبایل انتخاب می کنید باید به پیاده سازی سریع، عملکرد و مدیریت آسان همانگونه که در بخش های زیر اشاره می شود، یاری رساند.


راه اندازی شبکه

راه اندازی شبکه مودم مخابراتی NR-100

نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه و آنلاین کردن آن ها در یک شبکه موبایل صنعتی زمان و انرژی قابل توجهی نیاز دارد. نرم افزار مدیریت شبکه موبایل می تواند زمان و انرژی لازم را کاهش دهد و حتی هزینه های اجرا را به دلیل قابلیت های ذیل کاهش دهد.


راه اندازی و بروزرسانی سریع فیرم ویر 

رواج یافتن IOT برای کاربرد های صنعتی باید ازدیاد تجهیزات آنلاین شده است. راه اندازی این تجهیزات و آنلاین کردن سریع آن ها کلید موفقیت شبکه صنعتی IOT امروز است. شبکه های صنعتی نیازمند یک یک روش کارآمد برای اعمال تنظیمات بصورت جمعی برای تعداد زیادی از تجهیزات هستند. بعلاوه این تجهیزات نیازمند بروزرسانی اساسی فیرم ویر در زمان های مختلف هستند. ادمین های شبکه همواره بدنبال ابزار هایی برای کاهش بار راه اندازی و بروز رسانی تجهیزات بصورت از راه دور و بدون نیاز به حضور فرد در محل هستند. ابزار هایی که بتوانند عملیات کنترل تجهیزات شامل ریبوت، تنظیمات و کنترل از طریق پیامک را انجام دهند و نگهداری دشوار هزاران تجهیز متصل به شبکه را آسان کنند. همچنین برخی از ابزارهای مدیریت شبکه موبایل تنظیم از راه دور جامع و مدیریت کامل مودم های صنعتی را در شبکه ارائه می دهند.


دسترسی به شبکه اختصاصی موبایل از طریق اینترنت

دسترسی به شبکه اختصاصی موبایل از طریق اینترنت مودم مخابراتی NR-100

بدلیل محدودیت آدرس های IP عمومی، اکثر ارائه دهندگان سرویس های موبایل فقط به IP های اختصاصی تجهیزات موبایل اجازه اتصال به اینترنت را می دهند. از آنجایی که این IP های اختصاصی از دید دامین عمومی (Public Domain) پنهان هستند، ارتباط به تجهیز موبایل از طریق اینترنت غیر ممکن است. اگر کاربر شما فقط نیازمند این باشد که تجهیزات موبایل یک ارتباط با میزبان عمومی (Public Host) روی اینترنت ایجاد کند، این مورد یک محدودیت یا مشکل به شمار نمی رود. در هر صورت اگر بخواهید Public Host با تجهیز شما که دارای IP اختصاصی است ارتباط برقرار کند، با چندین چالش مواجه خواهید شد.

مشکل IP اختصاصی را با یکی از روش های زیر می توانید حل کنید:

  • استفاده از VPN که توسط اپراتور سرویس موبایل ارائه می شود، که روشی پر هزینه است.
  • استفاده از یک گیت وی موبایل برای ایجاد ارتباط VPN ، تا از آن طریق یک پل برای گذر از شکاف ارتباطی IP اختصاصی و عمومی شبکه ایجاد شود. نقص این روش عدم وجود قابلیت های مدیریت تجهیزات است.

یک روش آماده برای استفاده مانند سرویس ابری (Cloud) که ارتباط یکپارچه بین شبکه IP اختصاصی و عمومی را فراهم آورد و از پروتکل های OpenVPN پشتیبانی کند، می تواند باعث کاهش هزینه ها و افزایش امنیت شبکه شود.


عملکرد شبکه

یکی از کارهای مهم ادمین شبکه اطمینان از عملکرد مستمر شبکه هایشان است. در یک فضای صنعتی حتی تاخیر ارتباطی در حد چند ثانیه و یا بروز مشکل در هریک از اجزای شبکه صنعتی می تواند باعث توقف یک فعالیت مهم و حیاتی صنعتی شود. بنابراین داشتن ابزار صحیح مانیتورینگ برای ادمین شبکه امری ضروری است تا از این طریق وضعیت لحظه ای کلیه اجزای شبکه قابل رویت باشد.


داشبورد (پنل مدیریتی) برای مانیتورینگ آسان

داشبورد (پنل مدیریتی) برای مانیتورینگ آسان با مودم مخابراتی NR-100

امکان رویت وضعیت ریسورس شبکه برای مدیریت بهره وری شبکه صنعتی بسیار حائز اهمیت است. مدیران شبکه می توانند از یک داشبورد مدیریتی که شامل موارد زیر باشد بهره ببرند:

  • وضعیت لحظه ای تجهیزات با قابلیت مرتب سازی
  • مانیتورینگ شاخص قدرت سیگنال دریافت شده
  • قابلیت مشاهده سوابق داده های هر تجهیز

در اختیار داشتن سوابق ثبت شده (لاگ) هر تجهیز مانند وضعیت اتصال، وضعیت آنتن دهی و قدرت سیگنال دریافتی می تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به مدیر شبکه برای آگاهی سریع از بروز مشکل در یک تجهیز و انجام اقدام اصلاحی باشد.


رفع عیب آسان

رفع عیب آسان مودم مخابراتی NR-100

در برخورد با یک شبکه ناپایدار مدیران و اپراتورها باید سریعاً مشکل را تشخیص و حل نمایند. اتصال ناپایدار شبکه باعث از دست رفتن اطلاعات و بالا رفتن هزینه های عملیاتی خواهد شد. یک ابزار مدیریت شبکه موبایل باید بتواند اطلاعات لحظه ای و لاگ وضعیت اتصال و قدرت آنتن دهی هر تجهیز را در یک قالب کاربرپسند ارائه دهد تا مدیران و کاربران بتوانند مشکلات شبکه را سریعاً تشخیص و رفع عیب نمایند. همچنین علاوه بر رفع عیب از راه دور کاربران باید بتوانند تجهیز را از راه دور تنظیم و ریبوت نمایند که باعث کاهش قابل توجه هزینه های صرف شده برای نگهداری تجهیزات در محل می شود.


رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) RESTful

رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) RESTful مودم مخابراتی NR-100

قابلیت RESTful API یک روش مؤثر برای جمع آوری اطلاعات از چند برنامه کاربردی است. API هایی که بتوانند وضعیت پارامتر های شبکه و تجهیزات را بصورت امن در بستر شبکه موبایل ارائه دهند، این امکان را فراهم می آورند که دیگر نیازی به برنامه نوسیسی اضافی نباشد و برنامه ها و سرویس های کاربردی شبکه به آسانی توسعه یابند. برای مثال کاربران از طریق این API ها می توانند داشبورد اختصاصی خود را با قابلیت دسترسی از انواع تجهیزات موبایل برای مانیتورینگ لحظه ای از هرکجا و در هر زمان ایجاد کنند.


مدیریت شبکه

به جز قابلیت پایش شبکه موبایل، مدیران شبکه به ابزاری نیاز دارند که آن ها را برای کنترل دسترسی یاری کرده و دسترسی غیر مجاز توسط نرم افزار های مخرب را محدود کند.


کنترل دسترسی

کنترل دسترسی مودم مخابراتی NR-100

مدیریت دسترسی بر مبنای گروه تجهیزات باعث ایجاد انعطاف پذیری گروه تجهیزات طبق مشخصات آن ها برای مدیریت مؤثر می شود. با استفاده از این قابلیت تجهیزات می توانند بر اساس اهمیت، مکان، نوع و سایر ویژگی ها گروه بندی شوند. همچنین یک فیلتر کاربردی که به مدیران شبکه اجازه دهد که از طریق آن تجهیزات را بر اساس نام تجهیز، آدرس MAC و IP و... جستجو نمایند، باعث سهولت مکان یابی تجهیزات و انجام اقدامات سریع در زمان بروز مشکل می شود. از طریق یک سیستم خوب مدیریت تجهیزات، مدیران شبکه می توانند دسترسی های حساب ها را برمبنای گروه های تجهیزات کنترل کرده و نقش های متفاوتی را به هریک اختصاص دهند.


امنیت شبکه

امنیت شبکه مودم مخابراتی NR-100

امنیت شبکه یک دغدغه مهم برای مدیران و کاربران شبکه است. زمانیکه تهدید های مکرری از سوی هکر ها که همواره در حال توسعه تکنیک های جدید برای حمله به شبکه های صنعتی هستند، انجام می شود امینت شبکه شما ممکن است کافی نباشد.

عملیاتی مانند بلاک کردن آدرس IP می تواند روش بسیار مؤثر و سریع برای مواجهه با تهدید امنیتی شناخته شده و از یک آدرس IP مشخص می باشد که باعث بلاک کردن منبع ایجاد تهدید و ارتباط مخرب از طرف هکر می باشد. ولی در هر صورت مساله همینجا به پایان نمی رسد. هکر ها بدلیل توانایی شان در یافتن راه های خلاقانه برای تکرار حملاتشان شناخته شده اند. با این موارد می توان از طریق تقویت امنیت شبکه صنعتی و تخصیص مجوز ارتباط فقط به IP های تایید شده و بلاک کردن سایر IP ها برخورد کرد. عملیات مسدود سازی IP ها مخصوصا در شرایطی مفید است که تجهیزات روی شبکه اختصاصی موبایل نیاز به دسترسی به شبکه IP عمومی دارند. بعلاوه راهکاری که از پروتکل OpenVPN پشتیبانی کند می تواند استفاده از تونل ارتباطی امن بین تجهیزات راه دور و نرم افزار مدیریت شبکه را تسهیل کند.


مدیریت از راه دور

مدیریت از راه دور مودم مخابراتی NR-100

از آنجایی که شبکه های موبایل معمولا در لبه انتهایی شبکه ها برای تسهیل ارتباط با تجهیزاتی که در راه دور نصب شده اند تعبیه می شوند، ابزار مدیریت شبکه باید توانایی تنظیم از راه دور تجهیزات، ری استارت، ایمپورت و اکسپورت تنظیمات، بروز رسانی فیرم ویر باشد و نیز عملگر هایی نظیر وضعیت بروز رسانی و نمایش سوابق تجهیز را شامل شود.



راهکار شرکت سنجش افزار آسیا

مودم مخابراتی صنعتی NR-100 شرکت سنجش افزار آسیا شما را قادر می سازد تا تجهیزات راه دور را بصورت متمرکز مدیریت و مانیتور کنید. مودم NR-100 این امکان را فراهم می آورد که شبکه مخابراتی موبایل را سریعا راه اندازی و مدیریت کنید.


نصب و راه اندازی سریع مودم مخابراتی NR-100

  • ایمپورت و اکسپورت آسان تنظیمات
  • ارتقا از راه دور فیرم ویر
  • راهکار IP اختصاصی کم هزینه


عملکرد یکنواخت مودم مخابراتی NR-100

  • مشاهده وضعیت تجهیزات
  • امکان رفع عیب از طریق مشاهده RSSI 
  • امکان ری استارت از راه دور تجهیزات
  • دارای API های انعطاف پذیر برای مشاهده روی انواع پلتفرم ها


مدیریت امنیت شبکه توسط مودم مخابراتی NR-100

  • گروه بندی حساب های کاربری برای کنترل دسترسی مؤثر
  • تقویت امنیت از طریق امکان مسدود سازیIP  ها
  • ارتباط VPN برای اطمینان از ارتباط امن بین نرم افزار و تجهیزات

سنجش افزار آسیا