مودم 3G و مودم 4G

مودم 3G و مودم 4G

مودم 3G و مودم 4G

0

مودم 3G و مودم 4G دستگاه هایی هستند که با کمک آن ها می توانیم با سرعت بالا به اینترنت متصل شویم. این بدان معنی است که سیگنال اینترنت به جای ارسال و دریافت از طریق کابل یا خط تلفن، از طریق امواج پخش می شود. فناوری تا حد زیادی همان است که برای ارائه محتوای اینترنتی به تلفن های همراه استفاده می شود. این نوع از مودم ها همانند تلفن های همراه به سیم کارت نیاز دارند که می توان از سیم کارت های مخصوص دیتا نیز در آن ها استفاده نمود (سیم کارت مخصوص دیتا سیم کارتی است که قابلیت تماس ندارد و فقط جهت دریافت و ارسال پیامک و دیتا از آن استفاده می گردد). مودم 3G از نقطه نظر فناوری با مودم 4G تفاوت هایی دارد که مودم 4G در نهایت سرعت ارتباطی بالاتری را در اختیار قرار می دهد. مودم ها با توجه به محل استفاده انواع مختلفی دارند. مودم هایی که در صنایع استفاده می شوند، جهت ارتباط دستگاه ها و تجهیزات نصب شده و در نهایت کنترل و مانیتورینگ آن ها از راه دور کاربرد دارند. از انواع دیگر می توان به مودم هایی اشاره نمود که در منازل استفاده می شوند و کاربرد خانگی دارند و با کمک آن ها دستگاه های موجود در خانه مانند تلفن همراه، کامپیوتر، تلویزیون، کنسول بازی، دوربین مدار بسته و... به اینترنت متصل می شوند.

عنوان 3G مخفف نسل سوم (3rd Generation) و عنوان 4G مخفف نسل چهارم فناوری های تلفن همراه است. جهت آشنایی بیشتر با رشد و توسعه آن ها در ادامه با اولین نسل آشنا خواهیم شد.


نسل اول 1G

1G توسط شرکت Nippon Telegraph and Telephone در سال 1979 راه اندازی شد و برای اولین بار به شهروندان توکیو معرفی شد. تا سال 1984 اولین شبکه نسل اول، سراسر ژاپن را تحت پوشش قرار داد و این اولین کشوری بود که خدمات 1G را در سراسر کشور داشت.
اگرچه 1G یک فناوری انقلابی در آن زمان بود، اما با استانداردهای امروزی دارای اشکالات عمده ای بود. به دلیل کیفیت پایین صدا، گوش دادن به کسی از طریق شبکه 1G دشوار بود. پوشش نیز نامناسب بود، با مقادیر زیادی نویز استاتیک و صدای تق پس زمینه. هیچ پشتیبانی رومینگ نیز ارائه نشد. امنیت روی یک کانال 1G وجود نداشت زیرا هیچ رمزگذاری وجود نداشت، به این معنی که هرکسی که اسکنر رادیویی داشته باشد می تواند تماس بگیرد. شبکه 1G آنالوگ و سرعت نیز فوق العاده پایین بود و تنها معادل 2.4 کیلوبیت در ثانیه رسید. اگرچه 1G در زمان خود پیشرفته بود، اما هنوز فضای زیادی برای رشد داشت.


نسل دوم 2G

2G به نسل دوم شبکه های تلفن همراه مبتنی بر GSM اشاره دارد. سیگنال های رادیویی استفاده شده توسط شبکه 1G آنالوگ بودند، در حالی که شبکه های 2G دیجیتال بودند و سرعت بالاتر 9.6 کیلوبیت بر ثانیه یا 14.4 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می کردند. قابلیت سرعت بالاتر در 2G با امکان دسترسی چندین کاربر در یک کانال واحد از طریق مالتی پلکس به دست آمد. با گذشت زمان و تغییراتی که در تکنولوژی آن بوجود آمد، سرعت انتقال اطلاعات در این نسل از فناوری بالاتر رفت. برخی از ویژگی های کلیدی 2G عبارت بودند از:

  • سرعت انتقال داده تا حداکثر 48 کیلوبایت بر ثانیه
  • استفاده از سیگنال های دیجیتال به جای آنالوگ
  • خدمات فعال مانند SMS و MMS (پیام چند رسانه ای)
  • ارائه تماس های صوتی با کیفیت بهتر


نسل سوم 3G

استاندارد 3G از سیستم جهانی مخابرات سیار (UMTS) به عنوان معماری شبکه اصلی خود استفاده می کند. شبکه 3G جنبه های شبکه 2G را با فناوری ها و پروتکل های جدید ترکیب می کند تا سرعت داده بسیار سریع تری را ارائه دهد. با استفاده از سوئیچینگ بسته، فناوری اصلی بهبود یافت تا سرعت 14 مگابیت در ثانیه را فراهم کند. برخی از ویژگی های اصلی 3G عبارتند از:

  • سرعت تا 5 مگابایت بر ثانیه
  • افزایش پهنای باند و نرخ انتقال داده
  • ارسال/دریافت پیام های ایمیل بزرگ
  • ظرفیت های بزرگ و قابلیت های پهنای باند

به صورت میانگین در کشور ما مودم 3G می تواند اطلاعات را با سرعت 256 کیلوبایت در ثانیه منتقل نماید.


مودم 3G مودم 4G


نسل چهارم 4G

تفاوت های زیادی بین فناوری 3G و 4G وجود دارد ولی تفاوت اصلی بین 3G و 4G در سرعت انتقال داده است. فناوری های کلیدی که مودم 4G را ممکن کرده اند، MIMO (مخفف Multiple Input Multiple Output) و OFDM (مخفف Orthogonal Frequency Division Multiplexing) هستند. مهمترین استانداردهای مودم 4G وایمکس و LTE هستند. در حالی که 4G LTE یک پیشرفت بزرگ نسبت به 3G است، ولی از نظر فنی هنوز 4G نیست! پس تفاوت بین 4G و LTE در چیست؟! حتی پس از اینکه 4G به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، بسیاری از شبکه های موجود به سرعت مورد نیاز 4G مجهز نبودند. 4G LTE یک نسل چهارم تکامل طولانی مدت (LTE: Long Term Evolution) است که قادر به ارائه یک اتصال اینترنتی بسیار سریع و ایمن است. اساساً 4G استاندارد از پیش تعیین شده برای اتصالات شبکه تلفن همراه است. 4G LTE اصطلاحی است که به مسیری گفته می شود که برای دستیابی به آن استانداردهای از پیش تعریف شده باید طی شود. برخی از ویژگی های 4G LTE عبارتند از:

  • پشتیبانی از مالتی مدیا تعاملی، صدا، ویدئو
  • سرعت بالا، ظرفیت بالا و هزینه کم برای هر بیت (سرعت تا 40 مگابایت در ثانیه و بیشتر)
  • شبکه های موبایل جهانی و مقیاس پذیر
  • شبکه های Ad hoc و Multi-Hop

به صورت میانگین در کشور ما مودم 4G می تواند اطلاعات را با سرعت 12 مگابایت در ثانیه منتقل نماید.


نسل پنجم 5G

شبکه های 5G روی فرکانس های رادیویی در محدوده 30 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز کار می کنند. تأخیر کم یکی از مهم ترین ویژگی های 5G است. 5G از چارچوب OFDM استفاده می کند. 5G می تواند تأخیر کمتر از یک میلی ثانیه داشته باشد. تخمین زده می شود که تاخیر در 5G 60 تا 120 برابر کمتر از متوسط تاخیر 4G باشد. با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه، شبکه 5G حداقل 10 برابر سریعتر از 4G خواهد بود.


مودم 3G مودم 4G


دلایل پایین تر بودن سرعت در واقعیت

سرعت هایی که به صورت تئوری برای نسل های مختلف محاسبه می شوند تنها در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی قابل دستیابی هستند و در عمل به چنین سرعتی نخواهیم رسید. از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وجود نویز و امواج مختلف که باعث اختلال و مشکل در ارتباطات رادیویی می شوند
  • وجود مانع در مسیر
  • کارکرد تجهیزات کمتر از حداکثر توان مورد نظر به دلایل مختلف
  • پایین بودن سرعت اینترنت در منطقه
  • و...


جدول مقایسه

مقایسه1G2G3G4G5G
سال معرفی19791993200120092018
نوع سیگنالAnalogueDigitalDigitalDigitalDigital
حداکثر سرعت2.4KbpsIS-95A14.4KbpsCDMA2000153KbpsLTE300Mbps10Gbps
IS-95B115KbpsUMTS2MbpsLTE-A1Gbps
GPRS171.2KbpsEVDOO2.4MbpsLTE-Pro3Gbps
EDGE384KbpsEVDOA3.1Mbps
HSPA14.4Mbps
EVDOB14.7Mbps
HSPA+42Mbps
تکنولوژیAMPS, NMT, TACS, C-NetzGSM, D-AMPS, IS-95AUMTS, WCDMALTE, WiMAXMIMO, mmWaves
سیستم دسترسیTDMS, CDMACDMACDMAOFDM, BDMA
نوع سوئیچینگCircuit switchingCircuit switching for voice and packet switching for dataPacket switching except for air interferencePacket switchingPacket switching
سرویس اینترنت-NarrowbandBroadbandUltra-broadbandWireless World Wide Web
پهنای باند-800-1900MHz850-2100MHz600MHz-2.5GHz30-300GHz
مزیت هاWireless callingMultimedia features (SMS, MMS), internet access and SIM introducedHigh security, international roamingSpeed, high speed handoffs, global mobilityExtremely high speeds, low latency
کاربریVoice callsVoice calls, short messagesVideo conferencing, mobile TV, GPSHigh speed applications, mobile TV, wearable devicesHigh resolution video streaming, remote control of vehicles, robots, medical procedures


معرفی مودم 3G و مودم 4G

مودم روتر مخابراتی صنعتی مدل NR-100

مودم روتر مخابراتی با نام تجاری NR-100 دستگاهی است که با استفاده از بسترهای ارتباطی LAN و دیتای موبایل (2G/3G/4G) قابلیت قرائت و تنظیم از راه دور تمامی تجهیزاتی که دارای پورت های ارتباطی RS232 و RS485 می باشند را از طریق نرم افزارهای مربوطه فراهم می سازد. این دستگاه در مراکزی از قبیل مراکز انتقال برق، ایستگاه های پست و ایستگاه های هواشناسی قابل استفاده بوده و نصب آن به صورت Indoor و در جهات مختلف می باشد. این دستگاه در دو مدل N و S طراحی گردیده است. در مدل NR-100-N چهار پورت RS485 و در مدل NR-100-S سه پورت RS485 و یک پورت RS232 تعبیه شده است.

مودم 3G مودم 4G

◄جهت مشاهده محصول کلیک نمایید


مودم روتر مخابراتی صنعتی مدل NR-105

مودم روتر مخابراتی با نام تجاری NR-105 دستگاهی است که با استفاده از بسترهای ارتباطی LAN و دیتای موبایل (2G/3G/4G) قابلیت قرائت و تنظیم از راه دور تمامی تجهیزاتی که دارای پورت های ارتباطی RS485 و RS422 می باشند را از طریق نرم افزارهای مربوطه فراهم می سازد. این دستگاه در مراکزی از قبیل مراکز انتقال برق، ایستگاه های پست و ایستگاه های هواشناسی قابل استفاده بوده و نصب آن به صورت Indoor و در جهات مختلف می باشد.

مودم اسکادا

◄جهت مشاهده محصول کلیک نمایید


مودم ترنسپرنت TM-100

این مودم دارای دو مود عملکردی ترانسپرنت و کانورتر DLMSDirector UDP Wrapper به Direct HDLC می باشد که کاربر می تواند بر اساس نیاز، مود عملکردی را انتخاب نماید. در مود عملکردی ترانسپرنت، مودم صرفا یک واسط بین نرم افزارهای مدیریت مرکزی (MDM/HES) و هر نوع تجهیز دارای پورت RS485 می باشد. به این صورت که فرامین ارسالی و دریافتی از نرم افزار و تجهیز بدون دخل و تصرف، انتقال داده می شود. از این مود بیشتر در مواردی استفاده می گردد که  کاربر بخواهد از راه دور اتصال مستقیم به تجهیز داشته باشد و پروتکل هر دو طرف نرم افزار و تجهیز یکی باشد. در مود عملکردی دوم، مودم به عنوان تبدیل کننده پروتکل DLMS Wrapper به Direct HDLC کار می کند. نحوه‎ی عملکرد در این مود به این صورت می باشد که تجیهز قرائت شونده باید پروتکل DLMS/COSEM را پشتیبانی نماید دیتا را با فرمت Direct HDLC دریافت نماید و از طرفی در نرم افزار قرائت تجهیز نیز فرمت پکت ارسالی، باید DLMS Wrapper باشد در این حالت مودم فرامین ارسالی از نرم افزار را از فرمت Wrapper به Direct Hdlc تبدیل کرده و به تجهیز منتقل نموده و اطلاعات دریافتی از تجهیزات را نیز با فرمت wrapper برای نرم افزار باز می گرداند. با این حال تعاملات ارتباطی مودم با نرم افزار مرکزی اعم از ارسال و دریافت فرامین و اطلاعات و همچنین تنظیمات مربوط به مودم و زیرساخت مخابراتی در قالب استاندارد DLMS/COSEM انجام می پذیرد. تنظیم نمودن مودم به دو صورت محلی و از راه دور امکان پذیر می باشد.

مودم 4G مودم 3G

◄جهت مشاهده محصول کلیک نمایید

سنجش افزار آسیا

کلمات کلیدی