مودم GPRS و مودم GSM

مودم GPRS و مودم GSM

مودم GPRS و مودم GSM

0

مودم GPRS و مودم GPS کلاسی از مودم های بی سیم هستند که برای ارتباط از طریق شبکه GSM و GPRS طراحی شده اند. برای فعال کردن ارتباط با شبکه، دقیقاً مانند تلفن های همراه به یک سیم کارت (ماژول هویت مشترک) نیاز دارند. مودم های صنعتی پل ارتباطی میان تجهیزات نصب شده و نرم افزارهای مانیتورینگ از راه دور می باشند.

تفاوت بین مودم GPRS و مودم GSM در چیست؟

مودم GPRS

GPRS مخفف General Packet Radio Service به معنی سرویس رادیویی بسته عمومی می باشد. GPRS استاندارد ارتقاء یافته سیستم GSM می باشد که به واسطه این ارتقاء سرعت آن افزایش پیدا کرده است و دسترسی آسان تری به اطلاعات شبکه وجود دارد. این فناوری 2.5G می باشد. GPRS یک شبکه سوئیچینگ بسته است. با این روش امکان اتصال مستقیم به اینترنت فراهم می شود. در GPRS، صورتحساب بر اساس حجم داده های منتقل شده است (اینترنت حجمی). سرویس MMS (خدمات پیام رسانی چند رسانه ای) یکی از ویژگی های جالب در GPRS است. مودم هایی که قابلیت برقراری ارتباط با سرویس GPRS را دارند با عنوان مودم GPRS قادر هستند در بستر شبکه تلفن همراه 2G و 2.5G به اینترنت دسترسی پیدا نمایند و اطلاعات را با سرعت حداکثر 115.2Kbps دریافت نمایند.


مودم GSM

GSM مخفف Global Systems for Mobile Communication می باشد و به معنی سیستم های جهانی برای ارتباط سیار می باشد. GSM یک استاندارد برای ارتباطات تلفن همراه است تا خدمات صوتی و داده را با استفاده از مدولاسیون دیجیتالی ارائه می دهد. خدمات پیام کوتاه (SMS) تأثیر بزرگی بر جوامع داشته است که با GSM ممکن گردید. این فناوری 2G می باشد. GSM یک شبکه سوئیچ مدار است. در GSM صورتحساب براساس مدت زمان اتصال است. در GSM امکان اتصال به اینترنت وجود ندارد. پیام کوتاه (SMS) یکی از ویژگی های محبوب GSM است. مودم GSM قادر است اطلاعات خود را از طریق سرویس GSM با کمک پیام کوتاه (SMS) دریافت نماید و اطلاعات مورد نیاز را نیز از همین طریق ارسال کند.


مودم GSM و مودم GPRS


تفاوت های سرویس ارتباطی در مودم GSM  و مودم GPRS

GSMGPRS
GSM مخفف Global Systems for Mobile Communication استGPRS مخفف General Packet Radio Service است
ارتباط از طریق پیام کوتاه (SMS) انجام می شودارتباط از طریق اینترنت انجام می شود
GSM یک استاندارد برای ارتباطات تلفن همراه است و خدمات صوتی و داده را با استفاده از مدولاسیون دیجیتالی ارائه می دهدGPRS ارتقاء یافته GSM است و دستیابی به سرعت داده بسیار بالاتری را ممکن می نماید.
سیستم 2G استسیستم 2.5G است
باندهای فرکانسی مورد استفاده 900 و 1800 مگاهرتز می باشدباندهای فرکانسی مورد استفاده 850، 900، 1800 و 1900 مگاهرتز می باشد
نوع اتصال شبکه سوئیچ مدار استنوع اتصال یک شبکه سوئیچ بسته است
سرعت داده 9.6 کیلوبیت بر ثانیه می باشدسرعت داده 14.4 تا 115.2 کیلوبیت بر ثانیه می باشد
صورتحساب بر اساس مدت زمان اتصال استصورتحساب بر اساس حجم داده های منتقل شده است
امکان اتصال مستقیم به اینترنت وجود ندارددسترسی مستقیم به اینترنت وجود دارد
بر اساس سیستم TDMA استبر اساس سیستم GSM است
در GSM، یک اسلات زمانی به یک کاربر اختصاص داده می شوددر GPRS، چندین اسلات زمانی را می توان به یک کاربر اختصاص داد
زمان زیادی طول می کشد تا وصل شوداتصال سریع تری را فراهم می کند
در این مکان یابی از مفهوم منطقه استفاده شده استدر این منطقه مسیریابی از مفهوم منطقه استفاده شده است
دارای سرویس پیام کوتاه (SMS)دارای سرویس اینترنت و پیام چند رسانه ای (MMS)


مزایای GPRS

  • هزینه های ارتباطی GPRS کم است
  • انتقال داده های GPRS سریع است، عملکرد زمانی خوبی دارد
  • GPRS انتقال داده شبکه ای است که می تواند چندین دستگاه را به طور همزمان پشتیبانی کند
  • هیچ ماژول ارتباطی در مرکز وجود ندارد و می توان آن را مستقیماً به اینترنت متصل کرد. هزینه عملیات مرکز ثابت است
  • سرعت ترافیک داده به مراتب بیشتر از GSM است



معرفی مودم ها

مودم روتر مخابراتی صنعتی مدل NR-100

مودم روتر مخابراتی با نام تجاری NR-100 دستگاهی است که با استفاده از بسترهای ارتباطی LAN و دیتای موبایل (2G/3G/4G) قابلیت قرائت و تنظیم از راه دور تمامی تجهیزاتی که دارای پورت های ارتباطی RS232 و RS485 می باشند را از طریق نرم افزارهای مربوطه فراهم می سازد. این دستگاه در مراکزی از قبیل مراکز انتقال برق، ایستگاه های پست و ایستگاه های هواشناسی قابل استفاده بوده و نصب آن به صورت Indoor و در جهات مختلف می باشد. این دستگاه در دو مدل N و S طراحی گردیده است. در مدل NR-100-N چهار پورت RS485 و در مدل NR-100-S سه پورت RS485 و یک پورت RS232 تعبیه شده است.

مودم 3G مودم 4G

◄جهت مشاهده محصول کلیک نمایید


مودم روتر مخابراتی صنعتی مدل NR-105

مودم روتر مخابراتی با نام تجاری NR-105 دستگاهی است که با استفاده از بسترهای ارتباطی LAN و دیتای موبایل (2G/3G/4G) قابلیت قرائت و تنظیم از راه دور تمامی تجهیزاتی که دارای پورت های ارتباطی RS485 و RS422 می باشند را از طریق نرم افزارهای مربوطه فراهم می سازد. این دستگاه در مراکزی از قبیل مراکز انتقال برق، ایستگاه های پست و ایستگاه های هواشناسی قابل استفاده بوده و نصب آن به صورت Indoor و در جهات مختلف می باشد.

مودم اسکادا

◄جهت مشاهده محصول کلیک نمایید


مودم ترنسپرنت TM-100

این مودم دارای دو مود عملکردی ترانسپرنت و کانورتر DLMSDirector UDP Wrapper به Direct HDLC می باشد که کاربر می تواند بر اساس نیاز، مود عملکردی را انتخاب نماید. در مود عملکردی ترانسپرنت، مودم صرفا یک واسط بین نرم افزارهای مدیریت مرکزی (MDM/HES) و هر نوع تجهیز دارای پورت RS485 می باشد. به این صورت که فرامین ارسالی و دریافتی از نرم افزار و تجهیز بدون دخل و تصرف، انتقال داده می شود. از این مود بیشتر در مواردی استفاده می گردد که  کاربر بخواهد از راه دور اتصال مستقیم به تجهیز داشته باشد و پروتکل هر دو طرف نرم افزار و تجهیز یکی باشد. در مود عملکردی دوم، مودم به عنوان تبدیل کننده پروتکل DLMS Wrapper به Direct HDLC کار می کند. نحوه‎ی عملکرد در این مود به این صورت می باشد که تجیهز قرائت شونده باید پروتکل DLMS/COSEM را پشتیبانی نماید دیتا را با فرمت Direct HDLC دریافت نماید و از طرفی در نرم افزار قرائت تجهیز نیز فرمت پکت ارسالی، باید DLMS Wrapper باشد در این حالت مودم فرامین ارسالی از نرم افزار را از فرمت Wrapper به Direct Hdlc تبدیل کرده و به تجهیز منتقل نموده و اطلاعات دریافتی از تجهیزات را نیز با فرمت wrapper برای نرم افزار باز می گرداند. با این حال تعاملات ارتباطی مودم با نرم افزار مرکزی اعم از ارسال و دریافت فرامین و اطلاعات و همچنین تنظیمات مربوط به مودم و زیرساخت مخابراتی در قالب استاندارد DLMS/COSEM انجام می پذیرد. تنظیم نمودن مودم به دو صورت محلی و از راه دور امکان پذیر می باشد.

مودم 4G مودم 3G

◄جهت مشاهده محصول کلیک نمایید

سنجش افزار آسیا