قرائت از راه دور

قرائت از راه دور

قرائت از راه دور

0

قرائت از راه دور راهکاری است که به کمک صنعت آمده تا راحت تر و با دقت بالاتری بتواند مانیتورینگ، کنترل و مدیریت را انجام دهد. در این سیستم نیاز هست تا اطلاعات مورد نیاز مانند اطلاعات کنتورهای برق، آب، گاز، سنسورها و... از طریق شبکه ارتباطی مانند تلفن همراه (GPRS) و یا شبکه محلی (LAN) جمع آوری شده و ضمن صحت سنجی آن ها، جهت ساخت گزارش ها و نمودارهای مورد نیاز تحلیل شوند. از این سیستم می توان جهت صدور  قبض های مشترکین، پلن های بهینه سازی و... استفاده نمود.

قرائت از راه دور


یکی از بزرگترین چالش هایی که صنایع مختلف امروزه با آن مواجه هستند طراحی یک زیر ساخت، مطابق با نیازهای ارتباطی در حال رشد صنعتی است. شبکه های صنعتی، پلتفرم های ناهمگون ارتباطی هستند که در طول زمان برای تأمین نیازهای چند جانبه کاربران آن تکامل یافته اند. علاوه بر ارائه یک زیر ساخت شبکه مرکزی، شبکه صنعتی همچنین باید نیازهای ارتباطی تجهیزات جدیدی که به شبکه اضافه می شوند را نیز تأمین کند.


قرائت از راه دور


در سیستم قرائت از راه دور علاوه بر زمان صرفه جویی شده در مقایسه با خواندن دستی تجهیزات (مانند کنتور، سنسور و...)، کمک می کند تا خطاهای اشتباه خواندن، پیگیری های وقت گیر و محاسبات تخمینی حذف شوند. در عوض، در هر زمان به داده های تجهیزات دسترسی آسان و ایمن وجود دارد.
سیستم قرائت از راه دور نیاز دارد که تجهیز مورد نظر توانایی ارتباط از راه دور با سرور را داشته باشد (مانند کنتور هوشمند برق)، و یا به عنوان نمونه از طریق یک مودم اطلاعات به سرور ارسال گردد. در این روش تجهیز به مودم متصل شده و ارتباط آن با سرور از طریق مودم انجام می شود.
سیستم قرائت از راه دور نه تنها کیفیت داده ها را افزایش می دهد، بلکه تجزیه و تحلیل آن را آسان تر می کند، زیرا با داده های حاصل از قرائت های انجام شده به طور همزمان اطلاعات آماده می شود. با داده های مکرر تجهیزات می توان اثرات بهینه سازی های انجام شده را ارزیابی نمود، و به جای اینکه فقط یک بار در سال انجام شود، مشکلات خیلی زودتر شناسایی شوند.


قرائت از راه دور


یکی از کارهای مهم در شبکه اطمینان از عملکرد مستمر شبکه می باشد. در یک فضای صنعتی حتی تاخیر ارتباطی در حد چند ثانیه و یا بروز مشکل در هریک از اجزای شبکه صنعتی می تواند باعث توقف یک فعالیت مهم و حیاتی صنعتی شود. بنابراین داشتن ابزار صحیح مانیتورینگ برای ادمین شبکه امری ضروری است تا از این طریق وضعیت لحظه ای کلیه اجزای شبکه قابل رویت باشد.
امکان رویت وضعیت ریسورس شبکه برای مدیریت بهره وری شبکه صنعتی بسیار حائز اهمیت است. مدیران شبکه می توانند از یک داشبورد مدیریتی که شامل موارد زیر باشد بهره ببرند:

  • وضعیت لحظه ای تجهیزات با قابلیت مرتب سازی
  • مانیتورینگ شاخص قدرت سیگنال دریافت شده
  • قابلیت مشاهده سوابق داده های هر تجهیز

در اختیار داشتن سوابق ثبت شده (لاگ) هر تجهیز مانند وضعیت اتصال، وضعیت آنتن دهی و قدرت سیگنال دریافتی می تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به مدیر شبکه برای آگاهی سریع از بروز مشکل در یک تجهیز و انجام اقدام اصلاحی باشد.


قرائت از راه دور


مدیریت دسترسی بر مبنای گروه تجهیزات باعث ایجاد انعطاف پذیری گروه تجهیزات طبق مشخصات آن ها برای مدیریت مؤثر می شود. با استفاده از این قابلیت تجهیزات می توانند بر اساس اهمیت، مکان، نوع و سایر ویژگی ها گروه بندی شوند. همچنین یک فیلتر کاربردی که به مدیران شبکه اجازه دهد که از طریق آن تجهیزات را بر اساس نام تجهیز، آدرس MAC و IP و... جستجو نمایند، باعث سهولت مکان یابی تجهیزات و انجام اقدامات سریع در زمان بروز مشکل می شود. از طریق یک سیستم خوب مدیریت تجهیزات، مدیران شبکه می توانند دسترسی های حساب ها را برمبنای گروه های تجهیزات کنترل کرده و نقش های متفاوتی را به هریک اختصاص دهند.
امنیت شبکه یک دغدغه مهم برای مدیران و کاربران شبکه است. زمانیکه تهدید های مکرری از سوی هکرها که همواره در حال توسعه تکنیک های جدید برای حمله به شبکه های صنعتی هستند، انجام می شود امینت شبکه شما ممکن است کافی نباشد.


قرائت از راه دور


عملیاتی مانند بلاک کردن آدرس IP می تواند روش بسیار مؤثر و سریع برای مواجهه با تهدید امنیتی شناخته شده و از یک آدرس IP مشخص می باشد که باعث بلاک کردن منبع ایجاد تهدید و ارتباط مخرب از طرف هکر می باشد. ولی در هر صورت مساله همینجا به پایان نمی رسد. هکر ها بدلیل توانایی شان در یافتن راه های خلاقانه برای تکرار حملاتشان شناخته شده اند. با این موارد می توان از طریق تقویت امنیت شبکه صنعتی و تخصیص مجوز ارتباط فقط به IP های تایید شده و بلاک کردن سایر IP ها برخورد کرد. عملیات مسدود سازی IP ها مخصوصا در شرایطی مفید است که تجهیزات روی شبکه اختصاصی موبایل نیاز به دسترسی به شبکه IP عمومی دارند. بعلاوه راهکاری که از پروتکل OpenVPN پشتیبانی کند می تواند استفاده از تونل ارتباطی امن بین تجهیزات راه دور و نرم افزار مدیریت شبکه را تسهیل کند.
از آنجایی که شبکه های موبایل معمولا در لبه انتهایی شبکه ها برای تسهیل ارتباط با تجهیزاتی که در راه دور نصب شده اند تعبیه می شوند، ابزار مدیریت شبکه باید توانایی تنظیم از راه دور تجهیزات، ری استارت، ایمپورت و اکسپورت تنظیمات، بروز رسانی فیرم ویر باشد و نیز عملگر هایی نظیر وضعیت بروز رسانی و نمایش سوابق تجهیز را شامل شود.


معرفی محصولات

از جمله محصولات شرکت سنجش افزار آسیا که در زمینه قرائت از راه دور درحال استفاده می باشند می توان به نمونه های زیر اشاره نمود:

سنجش افزار آسیا

کلمات کلیدی